zondag 10 mei 2009

Altijd fout gehandeld?

Nou, zeg, is me ook wat. Nu pas de gelegenheid om al die dikke boeken te gaan lezen die jaren lagen te verstoffen in de boekenkast. Te omvangrijk, te onapetijtelijk voor het dagelijkse, werkzame leven. Maar nu .... Nu mogen ze dus. En dus jaren geweten dat er maar één manier is: trouw aan jezelf, je uitgangspunten, je waarden. En dat uitdragen ook!

En dan lees ik nu pas:
'En als je mensen nodig hebt dan sluit je compromissen, dan móet je compromissen sluiten om op te kunnen schieten met die ander, en als je die nodig hebt dan doe je dat ook. Ook al is het voor sommige mensen ... voor mij ... moeilijk om compromissen te sluiten, ook al geeft me dat het gevoel dat ik ... corrupt ben, op de een of andere manier zwak. Ik weet nooit zeker of ik te veel opgeef of niet genoeg.'
Marilyn French, Haar moeders dochter, p. 779

Dus gaan voor het compromis, hoeveel twijfel dit ook meebrengt, want kennelijk heb je 'die mensen' nodig. Ben toch wel blij met mijn eigen uitgangspunt.

En ... dat ik het nu pas lees!

Geen opmerkingen: